Theme Settings
Background Color
Background Texture
Body font
Header font
Navigation font
رنگ لینک
Footer Link Color

سنسور درجه باد چیست؟

در خودرو های امروزی آپشن جدیدی وجود دارد که میزان باد داخل لاستیک را نشان می دهد.

این سیستم TPMS نام دارد که مخفف tire pressure monitoring system می باشد .مکانیزم این سیستم ها دو نوع می باشد.

نوع اول و قدیمی تر : براساس میزان مسافتی که به ازای هر دور چرخیدن چرخ طی می کند سیستم تشخیص می دهد که لاستیک کم باد است . بطور مثال وقتی یک خودرو در جاده با سرعت ثابتی حرکت میکند همه چرخها با سرعت یکسانی در حال دوران می باشند ولی وقتی یکی از لاستیک ها کم باد باشد ارتفاع فاق آن کمتر می شود و در هر دور چرخیدن مسافت کمتری را طی میکند(تصور کنید که چرخ یک سایز کوچک تر شده است) و چون هر چهار چرخ به خودرو وصل می باشند چرخ کم باد برای جبران باید با سرعت بیشتری نسبت به چرخ های دیگر بچرخد. سنسور های قرار گرفته روی توپی هر چرخ میزان دوران را اندازه گیری کرده و به کامپیوتر مرکزی ارسال میکنند.اگر میزان دوران با هم برابر نباشد چراغ کم باد بودن لاستیک روشن می شود.

tpms

tpms

این سیستم به علت ایراد هایی که داشت تقریبا منسوخ شده است

۱- هنگامیکه هر چهار چرخ به علت عدم تنظیم باد در مدت طولانی کم باد شده باشند سیستم قادر به تشخیص نمی باشد.

۲- هنگامیکه چراغ روشن شده باشد و باد تنطیم شود باید مسافتی طی شود تا سیستم تشخیص دهد که ایراد رفع شده و در حالت سکون قابلیت تشخیص      ندارد.

نوع دوم: در این نوع قطعه الکترونیکی کوچکی به انتهای والف که داخل محفظه باد لاستیک قرار دارد بسته می شود و توسط آن میزان فشار باد داخل لاستیک به گیرنده ای که داخل گلگیر خودرو قرار دارد مخابره می شود.و از طریق کامپیوتر مرکزی بررسی و به قسمت آمپر ها مخابره می شود. بنا به امکانات هر خودرو برخی فقط کم باد یا پر باد بودن را نشان میدهد و یرخی فشار باد داخل هر لاستیک را بطور مجزا نشان می دهد.

سنسور باد

سنسور باد

123 image1_w

نماد اعتماد الکترونيکي